Zážitkové formy vzdelávania
Adaptačné dni 3. - 7. septembra 2015
Skutočnosť, že nový školský rok začal, sa už nedala nijako poprieť. Bola ľahko viditeľná v preplnených výkladoch obchodov ponúkajúcich nespočetné množstvo rozličných školských pomôcok. Stretli sme sa s ňou v televíznych reklamách vysielajúcich zľavnené produkty pre školákov hádam už od polovice augusta. Odzrkadľovala sa tiež v ustráchaných očiach prváčikov, zvierajúcich ruku svojej mamy, postupujúcich nesmelými krôčikmi k bránam svojich školských dní.
To všetko bolo rovnako aj pre nás, študentov Gymnázia Michala Miloslava Hodžu neklamným znakom, že je načase opäť prekročiť prah školy a vrhnúť sa do víru študentských povinností. Napriek tomu sme predsa len vedeli, že prvé tri dni majú prebehnúť trochu netradičným spôsobom.
Dňa 3. septembra, deň po slávnostnom otvorení školského roku, sa náš organizačný tím, zložený zo žiakov tretieho a druhého ročníka, pod vedením niekoľkých profesorov stretol s konkrétnym zámerom. Naša úloha bola jednoduchá. Postarať sa o to, aby sa najnovšie prírastky do radov gymnazistov aklimatizovali na podmienky ich nového, neznámeho prostredia. Mnohými premyslenými aktivitami sme chceli docieliť, aby sa prvácke triedy spoznali medzi sebou, zoznámili sa so školou a stali úplnou súčasťou našich radov.
Celkovo bol program rozdelený na tri časti rozvrhnuté do troch dní. Prvý deň sa trieda 1.B so skupinkou starších študentov a profesorským dozorom vybrala na chatu Kožiar do Žiarskej doliny, aby sa zúčastnili prvých zoznamovacích aktivít, zameraných najmä na spoznávanie sa medzi sebou a tímovú spoluprácu. V ten istý deň sa druhá trieda 1.A rovnako zapojila do aktivít podobného charakteru, ktoré sa však odohrávali priamo v budove školy a boli spojené so spoznávaním bludiska nášho gymnázia, zoznámením sa s jeho zvykmi, obyčajmi a pravidlami. Druhý deň Adaptačných dní prebehol viac-menej rovnako, s tým rozdielom, že obe triedy v ročníku vystriedali svoje stanoviská. To znamená, že tí, čo sa predtým tešili sviežemu vzduchu Žiarskej doliny, sa presunuli do tajomných komnát našej školy a opačne. Väčšie zmeny priniesol až tretí deň, ktorého cieľom bolo podporiť najmä ročníkovú súdržnosť. Na uskutočnení tohto dňa sa podieľal celý organizačný tím spoločne a taktiež sa ho zúčastnila s prvým ročníkom aj kvinta z osemročného štúdia. Vo veľkej telocvični sa prostredníctvom takých aktivít ako je kvíz o škole, hra "hádaj, kto som" či vedomostný kvíz, mala upevniť spolupráca medzi jednotlivými členmi všetkých tried.
Po následnej ústnej výmene zážitkov našich dvoch skupín organizačného tímu a taktiež prijatí spätnej väzby od prvákov, sme mohli s potešením zhodnotiť, že náš program počas troch nezvyčajných dní bol skutočne úspešný. A keďže noví študenti ho ohodnotili veľmi kladne, samozrejme, nevynechajúc niekoľko otázok a pripomienok, mohli sme byť patrične hrdí na našu prácu, ktorá im podľa ich vlastných slov naozaj pomohla a prospela spôsobom, akým sme dúfali. Na záver musím povedať, že veľká vďaka patrí všetkým, ktorí sa na tejto špeciálnej udalosti, fungujúcej už štvrtý rok, podieľali a taktiež popriať novým študentom mnoho úspechov na ich cestách štúdiom. Pevne verím, že to bude ešte množstvo zážitkov, čo spolu zažijeme.
Alexandra Miertušová 3.B