Tohtoročný štvordňový kurz KOŽAZ, sa konal v dňoch 22. – 25. septembra v Žiarskej doline s ubytovaním na chate Spojár, bol určený pre študentov tretieho ročníka a septimy.
Prvý deň, kedy bolo počasie ešte priaznivé, prebehli aktivity so zameraním na prvú pomoc a iné zdravotnícke cvičenia či orientáciu v prírode. Študenti si vyskúšali aj streľbu zo vzduchovky a venovali sa pohybovým aktivitám vonku.
Druhý deň preveril našu výdrž, pretože nasledovala najnáročnejšia časť – výstup na Baranec. Ten sa niesol v znamení vetra , dažďa a hmly, no napriek nepriaznivým poveternostným podmienkam sa 35 žiakom podarilo dosiahnuť až na vrchol. Boli sme síce celí mokrí, unavení, ale s pocitom hrdosti.
Veľká vďaka patrí našim profesorom, ktorí to celé zvládli s humorom a trpezlivosťou. Vďaka nim nám z KOŽAZ-u spravili nezabudnuteľné dobrodružstvo.
Sabína Sofia Szuperáková, III.A
KOŽAZ očami žiakov a učiteľov
V septembri sa na našej škole uskutočnil každoročný Kurz ochrany života a zdravia (KOŽAZ). Žiaci si počas neho osvojili základné zručnosti z oblasti prvej pomoci, pohybu v prírode a tiež absolvovali turistický výstup na vrch Baranec.
O tom, ako kurz prebiehal, sme sa porozprávali s pani profesorkou Paulínou Dittrychovou a žiačkou Luciou Lehotskou, ktorá sa kurzu aktívne zúčastnila.
Rozhovor so žiačkou Luciou Lehotskou:
V: Čo sa ti najviac páčilo na KOŽAZ-e?
L: Najviac sa mi páčilo, že sa pri rôznych aktivitách utužuje kolektív a máme možnosť lepšie sa spoznať aj mimo školy.
V: Ako si sa cítila pred plánovaným výstupom na Baranec?
L: Veľmi som sa tešila, pretože som na Baranci ešte nikdy nebola. Brala som to ako výzvu a zároveň príležitosť zažiť niečo nové.
V: Máš skúsenosti s turistikou, alebo to bola tvoja premiéra?
L: Na turistiku som chodievala už v minulosti s rodičmi, ale dlhší čas som nebola na podobnom výlete. KOŽAZ mi to opäť pripomenul a som rada, že som sa mohla k tomu vrátiť.
V: Čo nové si sa naučila počas zdravotníckych aktivít?
L: Naučila som sa, ako správne postupovať pri ošetrení otvorenej zlomeniny. Uvedomila som si, aké dôležité je zachovať pokoj a konať rýchlo, ale premyslene.
V: Ako vnímaš prínos KOŽAZ-u pre bežný život?
L: Myslím si, že je veľmi dôležité ovládať aspoň základy prvej pomoci, pretože nikdy nevieme, kedy sa nám môžu v každodennom živote zísť.
V: Čo by si odkázala žiakom, ktorí sa na KOŽAZ ešte len chystajú?
L: Určite by som im odporučila, aby si priniesli dostatok jedla, vhodné oblečenie do každého počasia a hlavne dobrú náladu.
Rozhovor s pani profesorkou Paulínou Dittrychovou:
V: Čo je podľa vás hlavným cieľom KOŽAZ-u?
PD: Hlavným cieľom kurzu je naučiť študentov prakticky chrániť svoj život a zdravie v rôznych situáciách. Zameriavame sa na osvojenie si základov prvej pomoci, bezpečného správania sa v prírode, orientácie v teréne a zároveň podporujeme zdravý životný štýl prostredníctvom pohybu a turistiky.
V: Ako sa pripravujete na možné rizikové situácie počas turistiky?
PD: Deň pred výstupom žiakov oboznamujeme s možnými rizikami a vysvetľujeme im, ako im predchádzať. Táto príprava zvyšuje bezpečnosť a vedie žiakov k zodpovednému správaniu. Príklady takýchto opatrení sú: overenie trasy a náročnosti, sledovanie počasia, vhodná výbava (pevná obuv, vrstvené oblečenie), dostatok vody, jedla, lekárnička, nabitý mobil, znalosť tiesňových kontaktov a turistických značiek. Odporúčame tiež chodiť v skupinách, aby si účastníci mohli navzájom pomôcť.
V: Ktoré zdravotnícke zručnosti považujete za najdôležitejšie?
PD: Určite by si každý mal osvojiť základné úkony ako zastavenie krvácania, ošetrenie rán a zlomenín, stabilizácia zraneného, kardiopulmonálna resuscitácia a správne volanie záchrannej služby.
V: Čo by ste odkázali žiakom, ktorí sa na KOŽAZ ešte len chystajú?
PD: Máte sa na čo tešiť! Čaká vás veľa nových zážitkov, naučíte sa praktické veci, zlepšíte si orientáciu v prírode a zároveň zažijete príjemné chvíle so spolužiakmi. Je to skvelá kombinácia učenia a zábavy.
V: Ako hodnotíte tohtoročný KOŽAZ?
PD: Tohtoročný KOŽAZ dopadol výborne. Žiaci aktívne spolupracovali, boli zvedaví a ochotní učiť sa nové veci. Turistika aj spoločné aktivity priniesli mnoho pekných momentov. Sama mám z tohto ročníka krásne spomienky. Ďakujem všetkým zúčastneným! ♥
Ďakujeme pani profesorke aj žiačke za ich odpovede. Verím, že rozhovor inšpiruje aj ďalších žiakov k účasti na tomto kurze a ukáže, aké dôležité je nielen získavať vedomosti, ale aj budovať tímového ducha a praktické zručnosti do života.
pripravila Viktória Tekeljaková, III.A
Odvaha, ochota a šikovnosť našich žiakov pri dobrovoľnom zbierkovaní sa preukázala aj tento rok v Zbierke Biela pastelka, ktorej výnos pomôže slabozrakým a nevidiacim na Slovensku.
19. september 2025 - piatok, bol hlavným dňom zbierky. Darcovia mohli získať symbolickú pastelku ako poďakovanie za dobré srdce a dobrovoľný príspevok. Ďakujeme všetkým, ktorí boli ochotní pomôcť niekomu zmeniť a spestriť život.
Poďakovanie patrí aj našim dobrovoľníkom: Martine Radičovej, Nine Kažmérovej, Sabíne Sofii Szuperákovej, Darine Repovej, Dorote Geškovej, Tamare Stanislavovej, Sabíne Berešíkovej, Tereze Ortutayovej, Matejovi Jankovskému, Adamovi Hollému.
Aj tento školský rok pripravili študenti tretieho ročníka a septimy Adaptačné dni pre prvákov a primánov. (2. - 4. septembra 2025)
Táto aktivita je už dlhé roky súčasťou začiatku školského roka. Trojdňový Adaptačný výcvik pomáha žiakom pri ich integrácii do nového prostredia. Noví rovesníci, noví učitelia, nové prostredie, iná organizácia práce, zvýšené nároky na výkon, nové sociálne zaradenie žiaka do prostredia... Podľa odhadov žiak strávi v škole okolo 6500 hodín, tak prečo mu to neuľahčiť? Ide o trojdňový intenzívny zážitkový program. (Spoznávanie chodu školy a jej priestorov, budovanie triedneho kolektívu, ročníková súdržnosť.)
Tu sú hlavné dôvody / ciele jeho realizácie:
1. Uľahčenie prechodu zo základnej na strednú školu
- Zmena školy, kolektívu a učiteľov môže byť stresujúca.
- Adaptačný výcvik pomáha žiakom zorientovať sa v novom prostredí a znížiť úzkosť z neznámeho.
2. Budovanie triedneho kolektívu
- Žiaci sa stretávajú prvýkrát – adaptačný kurz podporuje vzájomné spoznávanie, tímovú spoluprácu a vznik priateľstiev.
- Znižuje sa riziko konfliktov, šikany a sociálnej izolácie.
3. Rozvoj mäkkých zručností
- Aktivity na komunikáciu, riešenie problémov, empatiu a spoluprácu pomáhajú žiakom rozvíjať zručnosti dôležité pre školu aj život.
Priložené množstvo fotografií je dôkazom toho, že si to noví žiaci užili. Ďakujeme všetkým, ktorí sa podieľali na príprave a realizácii.
Pre viac fotografií kliknite na "Čítať ďalej".
Čítať ďalej: Adaptačné dni prvákov - 2. - 4. septembra 2025